Maand: maart 2014

Mindfulness – Acceptatie

Geplaatst op Geupdate op

Acceptatie

 

Acceptatie

 

Zonder acceptatie
zal ergernis je woedend maken.
Zonder acceptatie
zal verdriet je deprimeren
Zonder acceptatie
zal onzekerheid je angstig maken.
Zonder acceptatie
zal ontgoocheling je kwellen.

Acceptatie houdt in dat je actief antwoordt op gedachten en gevoelens door ze toe te laten, en niet meteen probeert er iets aan te doen of ze te veranderen. Boosheid, verdriet… we voelen het gewoon zoals het zich aandient. Je geeft het ruimte. Je geeft aandacht aan wat je denkt en voelt zonder onmiddellijk vanuit een automatische reactie te handelen.

We geven aandacht aan het gevoel zoals het nu is. Als je ‘ja’ zegt, geef je jezelf de gelegenheid werkelijk te voelen wat er hier is. Je volledig toevertrouwen aan je gevoel kan alleen als je het zoeken op een antwoord het waarom ook loslaat. Het is een diepe overgave aan dit moment. Het betekent eerlijk opdagen voor wat je nu voelt.

Accepteren betekent niet overreageren en niet onderdrukken, het is de middenweg. Acceptatie is ook geen alles-of-niets-gebeuren. Acceptatie is kijken zonder oordeel naar wat je nu bent.

Acceptatie als eerste stap

In Mindfulness zijn we ons zo volledig mogelijk gewaar van dit moment, om het volledig te beleven, zonder het te manipuleren. Accepteren is geen passieve berusting of opgeven. Accepteren laat toe proactief te zijn. Het is een eerste noodzakelijk stap die ons de kans geeft volledig bewust te worden van de moeilijkheden zoals ze zijn, in plaats van deze vanuit automatische, niet werkende reactiemechanismes te benaderen. We worden ons bewust van hun aanwezigheid voordat we besluiten hoe we erop zullen reageren.

We zien of onze gedachten aangepast zijn of niet en of de situatie concrete actie vraagt.

Toelaten en laten zijn in gewaarzijn…

Laat het je eerste antwoord zijn op een moeilijk moment.